ADANMIŞLIK AHLÂKI

ADANMIŞLIK AHLÂKI
UĞUR CANBOLAT

AHLÂK-I HASENE erleri adanmışlık meselesini kendi içlerinde çözümleyip sükûnet bulan insanların
arasında çıkarlar. Onlar için adanmışlık görmezden gelinecek, üzerinde düşünülmeyecek bir mesele
değildir aksine halledilmesi gerekenler arasında ön sıraya geçer.
Rabbimizin merhametinin bir gereği olarak insanlığa lütfettiği elçilerinin azim gayretleri üzerinden bu
meseleyi düşünerek akıl ve gönül dünyasında perçinlerler.
Hakkın rızasını güden inanmış kişi tâzim etmekte kusurlu olmayı kendisinde eksiklik olarak addeder.
Bu sebeple tazim etmenin en belirgin şeklinin adanmışlık ahlakına sahip olmak olduğunu tespit edip
tüm yaşamını bu minvalde tanzim eder.
Sevgili Nebi’mizin tebliğ ve irşat çalışmaları sırasında hayatının her anında gösterdiği bu muhteşem
örnekliği kendine izlek olarak alırlar. Tevhit mücadelesinde Fahr-i Kâinat Efendimiz üzerinden
yaptıkları bu okumanın yanı sıra yüce kitabımız Kur’an-ı Kerim’in bizlere misallendirdiği Resuller
üzerinden aynı okumalarını sürdürerek bu adanmışlık örneklerinden bir saniye bile kalplerini ırak
düşürmezler.
Bu onlar için en hicranlı kopuştur zira. Tersine bir hicret yani mehcur bırakma eylemidir.
Güzel ahlak yolcuları Hz. Nuh’un kendisine yapılan her türlü aşağılama ve hakarete aldırmadan,
onlara kötü muamelede bulunmadan, muhteşem bir güven ve adanmışlıkla bıkmadan, usanmadan ve
asla insanlardan bir karşılık beklemeksizin ortaya koyduğu azmi kendileri için bir yol haritası sayarlar.
Yüksek erdem yolcuları yine aynı şekilde adanmışlık ahlakını Yusuf Nebi’nin tüm güzelliğine
aldırmadan, başına gelenlere takılmadan, ümitsizliğe düşmeden insanlara hizmet yolunda iman
çerağını nasıl yaktığını gözden kaçırmazlar.
Peygamberler beşir aynı zamanda nezirdirler. Müjdeyi ve uyarıyı aynı anda bağırlarında
barındırırlar. Hakikatle kötü akıbet hususunda ciddi şekilde uyarırlar, korkuturlar. Tehlikeyi vahiyle
haber verip sakındırırlar. Yani nâzir olurlar.
Aynı zamanda diğer anlamı olan adanmışlık hususunda da bir lahza bile tereddüt göstermezler.
İyi şeyleri evvela kendilerine yazgı sayarak ifa ettikleri gibi kötülüklerden de kaçınmayı vacip görürler
ve tereddütsüz bunu yerine getirirler.
İşte güzel ahlak yolcuları bu nurlu tavrı kendilerine ilke edinerek kurallı bir hayat sürerler.
Adanarak ancak adam olunacağının bilincindedirler.
Yağlı bir çıranın içindeki yağın eritilip dışarı atılması misali kendilerinin içine sızmış negatif duygu ve
düşüncelerden, şirkten, nifaktan arınmayı hedeflerler ve buna kendilerini adarlar.
Şeytanın insanı müstakim olan yoldan inanmışları ayrı düşürmeye kendisini adadığını Kur’an’dan
öğrendikleri için olumlu yönde adanmışlık mevzusunda ondan geride kalmayı zül sayarlar.
Bilirler ki, vahiy adanmışlık ister. Asla yâr olmamanın bâr olmak olduğunun şuurundadırlar.
Sahip oldukları tüm lütufları, nimetleri, ihsanları bir şükür nişanesi olarak adanmışlıkla ifa ederler.
Bunu Hz. Âdem’in oğullarının kabul olunup olunmayan adakları üzerinden düşünerek tam ihlasla
yerine getirirler.
Ey hakikat yolunun adanmışlık ahlakını önemseyen yolcusu!
Sende güzel ahlak yolunda istediğin mesafeyi almak istiyorsan adanmışlık konusu üzerinde ciddiyetle
düşünmelisin.
Bu hususta yüce kitabımızın önümüze koyduğu misalleri çözümlemelisin. Kuru ezberlerinden
vazgeçerek Hz. Meryem annemizin adanmışlığı üzerinden düşünmelisin örneğin. Adanmışların
yolculuğunu Rabbimizin kolaylaştırdığını Hz. Meryem’e yardımcı olarak lütfedilen Zekeriyya üzerinden
kavramalısın. Yine adanmışlık ahlakını hayatında perçinlerken Hz. İbrahim’i ve “Emrolunduğun şeyi
yap” diyen evladını unutmamalısın.
İyilerden, şükür ve selam ehlinden olmak için adanmışlık ahlakından vazgeçmemelisin.
Sadakat ve teslimiyetin adanmışlık ahlakı için azim ve sebattan ayrılmadığını kavramalısın.
Nefsin uğrattığı mağduriyetlerden kurtulup özgürlüğüne kavuşarak iradeni kullanıp ancak bunu
başarabileceğini de aklından çıkarmamalısın.

Ki, ancak bu prensiplerle adanmışlık ahlakını elde edebilesin.

Yazıyı Beğen :     0
Paylaş :